26.8.2024

Nosturikuljettajan työssä voi päätyä yhteistyöhön sukeltajienkin kanssa

Siilinjärvellä aamu alkaa sumuisesti. Mantun pesäpallostadionilla nostetaan peltikatoksen paloja paikoilleen. Korkealle ulottuva Fassin 2150 nostopuomi ei näy kauas, sillä sumukerros peittää sen taakseen. Tunnelma työmaalla on jopa seesteinen, vaikka katon kiinnityksestä kuuluu pauketta ja koneet hurisevat. Nostohommiin on lähtenyt kuljettaja Esko Itkonen, Kurko Koposen Kuopion toimipisteeltä. 

Kymmenen vuotta nosturien parissa

Olemukseltaan rauhallinen nosturin kuljettaja nousee telineitä pitkin stadionin katsomon peltikatoksen päälle muutamien metrien korkeuteen. Kuinka elämä kuljetti Eskon töihin Kurko Koposelle nosturien pariin?

”Olen ollut töissä Kurko Koposella 10 vuotta, tarkalleen ottaen 9,5. Aikaisemmassa firmassa työskennellessäni päädyin kerran Kurko Koposen kanssa samalle työmaalle, josta yritys jäi mieleeni. Jouduin omassa työpaikassani lomautetuksi, joten yksi aamu lähdin etsimään Kurko Koposen Kuopion toimipistettä. Sieltä sain työntekijöiltä vihiä, että heillä olisi mahdollisesti työpaikka auki. Soitin silloiselle Kurkon puheenjohtajalle Juha Koposelle ja sovittiin tapaaminen heti seuraavalle päivälle. Allekirjoitimme työsopimuksen heti.

Jokainen päivä on erilainen

Olen viimeiset pari vuotta työskennellyt mobiilinosturilla ja silloin tällöin teen hommia asennusnosturilla. Työpäivät ovat aina erilaisia. Välillä tehdään vuorotyötä, välillä viikonloppuja. Parasta on työn monipuolisuus, ikinä ei ole kahta samanlaista päivää. Työtehtävät on vaihtelevia, mikä on mukavaa. Työpäivät alkavat yleensä 7:00, silloin tällöin myöhemmin. Haluamme palvella kaikkia asiakkaita, jonka takia työaikojen suhteen täytyy olla joustava. Monesti rakennusalalla, kuten myös meidänkin hommissa, urakoita saatetaan tehdä myös pitkälle yöhön.

Työskentelyä sukeltajien kanssa

Yksi mielenkiintoisimmista projekteista on ehdottomasti ollut Vekarasalmen sillan nostourakka. Se oli pitkä projekti, mutta mielenkiintoinen. Sain seurata, kuinka siltaperustukset tehdään veden alle ja pääsin työskentelemään sukeltajien kanssa. Sain  seurata urakan kulkua alusta loppuun, jolloin pääsi näkemään suuren sillan rakentamisen kaikki vaiheet. Se oli mieleenpainuva projekti. 

Voin kyllä suositella nosturikuljettajan uraa sellaisille, jotka kaipaavat työelämässään paljon vaihtelevuutta. Mielestäni nostourakat ovat parhaimmillaan elämyksiä. Tehdastyötä tämä ei ole.”

Kurko Koponen kiittää Eskoa mielenkiintoisesta kerronnasta, sekä vuosien tunnollisesta työskentelystä!

JULKAISUT